programowanie

Podstawowe pytanie, na które odpowiedź bywa decydującym czynnikiem przy wyborze wykonawcy strony internetowej. Jaka cena? Niestety, ale uniwersalna wycena nie istnieje. Koszt budowy witryny WWW może wahać się od 600 złotych do nawet kilkudziesięciu tysięcy zł. Oto dlaczego.


„Będzie Pan zadowolony”

Na portalach ogłoszeniowych można znaleźć oferty tworzenia stron internetowych za 50 czy 200 złotych i nie jest to tajemnicą. Jedno jest pewne. Taka strona internetowa nie będzie zrobiona poprawnie, nie będzie też wyglądać dobrze – nie spełni ani jednego z celów biznesowych. Źle zrobiona witryna będzie awaryjna i wymagała wielu poprawek… co też kosztuje. Ostatecznie koszty mogą wynieść więcej niż stworzenie porządnej witryny.

Niskie ceny tworzenia stron WWW są nieopłacalne dla rzetelnych wykonawców. Budowa stron internetowych to usługa, której realizacja wymaga czasu, specjalistycznych umiejętności i wiedzy. Efekty widoczne są w portfolio i opiniach klientów.

Przed zaplanowaniem budżetu na witrynę w Internecie, warto zastanowić się nad trzema podstawowymi kwestiami, które będą punktem wyjścia.


Po pierwsze: typ strony internetowej...

…odpowiadać będzie na jej funkcje. Inaczej zbudowana jest bowiem internetowa wizytówka, inaczej blog, inaczej sklep internetowy, a jeszcze inaczej portal ogłoszeniowy, porównywarka, czy serwis społecznościowy. Szczególnie te ostatnie wymagają wykorzystania bardziej skomplikowanych technologii.

Są trzy kwestie, które łączą wszystkie rodzaje stron internetowych: RESPONSYWNOŚĆ, CMS oraz SEO. Pierwsza powinna dziś być standardem wszędzie, nad drugą można się zastanowić, a za trzecią – warto zapłacić.

RESPONSYWNA strona WWW to taka, która dostosowuje się do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. To znaczy, że zawsze będzie wyglądać dobrze i czytelnie – niezależnie od tego, czy czytana jest na laptopie, telefonie czy tablecie. Obecnie wszystkie strony internetowe, które mają być wyszukiwane w Google, najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej, muszą być responsywne. To oficjalny wymóg kalifornijskiego giganta. Inaczej będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania niżej niż inne strony wyświetlane na to hasło. Responsywność jest więc obowiązkiem.

CMS, Content Management System to inaczej System Zarządzania Treścią. Wdrożenie takiego systemu umożliwia każdemu, nawet laikowi, dodawanie nowych treści oraz zdjęć i aktualizację już obecnych. Zalecane jest więc zwłaszcza tam, gdzie kontent będzie często zmieniany, np. na blogu czy stronie firmowej, gdzie dodawane będą promocje czy zdjęcia z wydarzeń biznesowych. W takich przypadkach lepiej zainwestować w CMS, ponieważ zlecanie zewnętrznej firmie, czy freelancerowi dodawania nowych postów czy produktów też będzie kosztować.

SEO, Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. To proces, dzięki któremu strona internetowa wyświetlana jest wyżej na stronie wyników wyszukiwania w Google. Dzięki temu witrynę łatwiej znaleźć w gąszczu informacji. To więc więcej czytelników, więcej potencjalnych klientów, więcej zapytań i docelowo większe zyski. SEO zaczyna się od strony internetowej. Witryna WWW przyjazna dla wyszukiwarek jest odpowiednio zbudowana, zgodnie z zaleceniami Google, które… regularnie się zmieniają. Rocznie inżynierowie kalifornijskiego giganta wprowadzają około 300 modyfikacji w działaniu algorytmu wyszukiwania. Web-developer powinien śledzić zmiany, a także samodzielnie wyłapywać trendy. Google nie ujawnia oficjalnie wszystkich modyfikacji, które wprowadza w działaniu swojego flagowego produktu.


Po drugie: identyfikacja wizualna

Czyli to, jak ma wyglądać strona internetowa. Możliwości jest kilka, ale zasada jest prosta - im bardziej indywidualny layout, tym budowa takiej witryny wymagać będzie więcej pracy. Do tego dochodzą jeszcze kwestie graficzne jak m.in. zaprojektowanie logo, guzików, czy innych pojedynczych elementów. Do tego będzie potrzebny grafik, plastyk lub zespół kreatywny, którego pracy nie da się wycenić na kilkaset złotych.


Po trzecie: szczegóły

Do ostatecznej wyceny strony internetowej trzeba doliczyć także szereg dodatkowych elementów, które trzeba rozważyć.To m.in:

  • profesjonalny copywriting
  • rozmiar strony, ilość produktów w sklepie
  • kalkulatory, przeliczniki
  • systemy płatności
  • chat
  • poziomy zabezpieczeń strony
  • dodatkowe wersje językowe

To… nie wszystko. Poza tymi czynnikami, są jeszcze elementy, które w mniejszym stopniu wpływają na cenę. To m.in. integracja strony WWW z Facebookiem i innymi mediami społecznościowymi, formularz kontaktowy, mapa Google oraz galeria zdjęć.

Przygotowanie wyceny strony internetowej wymaga zatem od Klienta sprecyzowania wymagań wobec projektu. W razie potrzeby służymy pomocą - doradzamy Klientom na każdym etapie dopracowywania pomysłu, pomagamy wybrać rozwiązania adekwatne do potrzeb.


PRZYKŁADOWE CENY STRON INTERNETOWYCH

Strony wizytówki
Bez CMS, kilka zakładek lub jako one-page.
Koszt: 600 – 3500 PLN netto, przeważnie 900 – 1300 PLN netto.
Czas realizacji to 4-14 dni, przeważnie 7 dni.

Strony internetowe z CMS
Koszt: 1300 - 8000 PLN netto, przeważnie: 1700 - 2500 PLN netto
Czas realizacji to 14 - 30 dni, zwykle około 21 dni.

Sklep internetowy
Koszt: 3000 - 15000 PLN netto, przeważnie: 3500 - 5000 PLN netto
Czas realizacji: 21- 60 dni, zwykle około 31 dni.



Co o tym myślisz?